کاهش 50 درصدی "آلزایمر" با فعالیتی ساده

کاهش احتمال ابتلا به

 
فرادید|
نتایج پژوهش جدید نشان می‌دهد که تحرک می‌تواند احتمال ابتلای فرد به بیماری آلزایمر را به شکل قابل توجهی کم کند.
 
به گزارش فرادید به نقل از پریونشن،
مطالعه‌ی منتشر شده در ژورنال آلزایمر نشان می‌دهد که فعالیت‌های فیزیکی مانند پیاده روی، تمرینات هوازی و حتی باغبانی می‌تواند احتمال ابتلا به آلزایمر را تا 50 درصد کم کند. این دسته از فعالیت‌ها همچنین حجم مغز را بیشتر می‌کنند.
 
پژوهشگران بر روی 876 نفر و در یک بازه 30 ساله تحقیق و بررسی انجام دادند. آن‌ها چندین مرتبه تست حافظه از بیمارانی گرفتند که میانگین سن آن‌ها 78 سال بود. همچنین از افراد شرکت کننده خواسته شده بود تا فعالیت‌های جسمانی خود را مرتب گزارش دهند. نتایج این مطالعه طولی نشان می‌دهد که حتی کمی افزایش در میزان فعالیت‌های جسمانی در طول روز می‌تواند به شکل چشمگیری موجب کاهش احتمال ابتلای فرد به آلزایمر شود.
 
سیروس راجی، نگارنده اصلی مقاله، می‌گوید: «این اولین مطالعه‌ای است که در آن پژوهشگران توانسته‌اند در ابعاد بالا، مزایای احتمالیِ انواع فعالیت‌های جسمانی را با کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر و همچنین با توجه به حجم مغز اندازه گیری کنند.»
 
در مقاله این گروه از پژوهشگران آمده که انجام کارهای عادی در حد باغبانی می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر بسیار موثر باشد.
 
در همین رابطه نانسی اوندرا، باغبان و مولف کتابی در زمینه باغبانی هم بر مسئله فوق صحه می‌گذارد. وی می‌گوید که باغبانی علاوه بر فعالیت‌های باغبانی ذهن را نیز پر از انرژی می‌کند.
 
اوندرا می‌گوید: «باغبانی هیچ گاه تکراری نمی‌شود. حتی اگر یک کار را هر سال انجام دهید، باز هم برایتان تکراری نمی‌شود، زیرا شرایط جوی بر چگونگی رشد گیاه اثر می‌گذارد و شما هر سال با یک حالت جدید از باغبانی روبه‌رو خواهید شد. همواره شرایط جدید در انتظار شما خواهد بود.»
 
بنابراین اگر این بار به باغ رفتید و به فکر باغبانی افتادید، به این فکر کنید که یک چیز از شما بسیار متشکر خواهد شد و آن چیز نیست جز مغزتان.
 
منبع: Prevention
ترجمه: وبسایت فرادید

آن مهربان

مطالب مرتبط با این بحث :
آن مهربان که قبل از فرمان بدیگران, خود عمل میکند !
فقهاء و مجتهدین دشمن شناخته شده امام زمان (عج)
نامه ای از حضرت ولی عصر (علیه السلام )
حضرت امام عصر (ع) و توضیح امر الهی
یاران امام زمان علیه السلام (4) طالقان!
غیبت طولانی است برای خالص سازی
حق با آقا بقیه الله و پیروانش میباشد
ظهور, بعد از غربال و امتحاناتی سخت

فصل غربت آقا ولی عصر علیه السلام
آزمون سخت آخرالزمان؛ خواری مومن
نامه ای از امام زمان (علیه السلام )
اندوه دائمی شیعیان تا زمان ظهور !
بدبینی مردم , در اثر تجربه تلخ گذشته
کعبه را کردم بهانه تا بگردم دور تو ...
انتظار؛ آزمونی سخت و عبادتی برتر
اختلاف بین شیعیان در عصر ظهور !
مومنین گمنام , رستگاران واقعی !
یک اقلیت چگونه پیروز می شود ؟!
خدا آوازه مهدی (ع) را بلند گرداند !
عصر غیبت عصر حوادث و امتحان !
سیمای مبارک آقا ولی عصر (عج)

شیعه یعنی وفاداری به امام (01)
شیعه یعنی وفاداری به امام (02)
شیعه یعنی وفاداری به امام (03)
شیعه یعنی وفاداری به امام (04)
 حضرت ولی عصر (عج) و یهودیان
همه اولیاء هم از منتظران بودند !
 بقیه الله (عج) و حضرت عیسی (ع)
بعضی از وقایع روزگار رهایی (4)
بعضی از وقایع روزگار رهایی (3)
بعضی از وقایع روزگار رهایی (2)
بعضی از وقایع روزگار رهایی (1)
چهره خندان دنیا با بقیه الله (عج)
ظهور قائم (عج) ناگهانی است !
شش نشانه قائم (ع) از پیامبران
یاران امام زمان علیه السلام (1)
 یاران امام زمان علیه السلام (2)
یاران امام زمان علیه السلام (3)
یاران امام زمان علیه السلام (5)
دوران فترت مشخص است ... !
توبه بعد از ظهور پذیرفته نیست !
سیمای حضرت مهدی (عج)
عمل خلاف قلب ما شیعیان !
پایان سفارت و آغاز اجتهاد !
وقایع روزگار رهایی ( ترکیه )
او دست انتقام خداست !
تسلیت بر صاحب عزا
زنان یاور مهدی (عج)
او در میان ماست !
دوران حیــــــــرت !!
انتــــظار ...
قــــــــــم !
 دولت حق ( 1 )
 دولت حق ( 2 ) 
دولت حق ( 3 )
 دولت حق ( 4 )
دولت حق ( 5 )
دولت حق و تورات و انجیل






مطالب اخیر وبلاگ :

قسمتی از کتاب عصر ظهور - علی کورانی

قسمتی از کتاب عصر ظهور - علی کورانی

ادامه نوشته

مفاتیح الجنان

فصل سوم: دعاهای ایام هفته

فصل چهارم: فضیلت و اعمام شب و روز جمعه
فصل پنجم: زیارات معصومین(ع) در ایام هفته (تعیین اسامی معصومین(ع) به روزهای هفته)
فصل ششم: بیان بعضی از دعاهای مشهور
فصل هفتم: بعضی آیات و دعاهای نافعه مختصره
————

شباهت های امام عصر (عج) به انبیا علیهم السّلام

انبیا و اولیای الهی در طول حیات بشری برای هدایت انسان ها آمده اند و در این راه نیز سختی های بی شماری را تحمل کرده اند. حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، تنها بازمانده از انبیا و اولیا علیهم السلام است و هر آنچه آن بزرگواران از علم و قدرت و معجزه دارا بوده اند و هر آنچه در اختیار آنان بوده، همگی در حال حاضر در اختیار آن حضرت می باشد. تمام صفات انبیا و مکارم ائمه علیهم السلام در وجود امام مهدی (عج) جمع است و از آن حضرت بروز می کند. بر این اساس، شباهت هایی بین آن حضرت و پیامبران و اولیا الهی وجود دارد که در کتاب های معتبر حدیثی از آن یاد شده است.  

شباهت به آدم علیه السلام 

خداوند، حضرت آدم علیه السلام را خلیفه خود در تمام زمین قرار داد و او را وارث آن ساخت ؛ حضرت مهدی (عج) را نیز وارث زمین خواهد ساخت و خلیفه خود در زمین خواهد نمود. آدم علیه السلام زمین را با عبادت خدا زنده کرد، پس از آنکه با کفر و طغیان جنیان مرده بود؛ حضرت مهدی (عج) نیز زمین را با دین خدا و عبادت و عدالت و برپایی حدود الهی زنده خواهد کرد، در حالی که با کفر و معصیت اهل زمین مرده است. آدم علیه السلام از گروه بسیار گریه کننده (بُکّائین) بود و در فراق بهشت بسیار گریست؛ حضرت مهدی(عج) نیز چنانکه در زیارت ناحیه مقدسه آمده، بر مصیبت امام حسین علیه السلام بسیار گریسته و می گرید. خداوند تمام اسماء را به آدم علیه السلام آموخت؛ به حضرت مهدی(عج) افزون بر آنچه به آدم علیه السلام آموخت، مطالب دیگری که به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اوصیای آن حضرت داده شده را می آموزد. 

شباهت به هابیل علیه السلام و شیث علیه السلام 

نزدیک ترین و خویشاوندترین افراد یعنی قابیل، هابیل را کشت؛ در مورد حضرت مهدی(عج) نیز عمویش جعفر کذاب که نزدیک ترین افراد از نظر خویشاوندی به امام بود، قصد کشتن ایشان را نمود. حضرت شیث اجازه نیافت علم خویش را آشکار کند؛ زیرا می ترسید همانند برادرش هابیل به قتل برسد؛ حضرت مهدی(عج) نیز تا روز معیّن که خداوند از آن آگاه است، اجازه ندارد علم خویش را آشکار سازد؛ چنانکه در روایت آمده است: حضرت به هنگام ولادت عطسه ای زد و فرمود: «ستمگران پنداشته اند حجت الهی باطل و نابود است، حال آنکه اگر در سخن گفتن به ما اجازه داده شود، شک از بین می رود.»
آدم علیه السلام از گروه بسیار گریه کننده (بُکّائین) بود و در فراق بهشت بسیار گریست؛ حضرت مهدی (عج) نیز چنانکه در زیارت ناحیه مقدسه آمده، بر مصیبت امام حسین علیه السلام بسیار گریسته و می گرید. خداوند تمام اسماء را به آدم علیه السلام آموخت؛ به حضرت مهدی (عج) افزون بر آنچه به آدم علیه السلام آموخت، مطالب دیگری که به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اوصیای آن حضرت داده شده را می آموزد

شباهت به نوح علیه السلام

 حضرت نوح علیه السلام شیخ الانبیاء نام دارد که بنا بر روایات دو هزار و پانصد سال عمر نمود ؛ حضرت مهدی(عج) نیز شیخ الاوصیاء است و تاکنون در قید حیات می باشد. حضرت نوح علیه السلام با دعای خود که فرمود: «پروردگارا! بر روی زمین بشری از کافران قرار نده> ، آنها را از بین برد؛ حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز زمین را با شمشیر از لوث وجود کافران پاک می کند. خداوند فرج نوح و اصحابش را آن قدر به تأخیر انداخت تا بیشتر معتقدان به حضرت از او برگشتند و آنان که ایمان حقیقی داشتند بر عقیده خود پابرجای ماندند؛ ظهور و خروج حضرت مهدی(عج) نیز به قدری به تأخیر می افتد که بیشتر معتقدان به حضرت برمی گردند تا آنان که عقیده ای راسخ و حقیقی دارند باقی بمانند. نداهای حضرت نوح علیه السلام به شرق و غرب عالم می رسید و این یکی از معجزات آن حضرت بود؛ حضرت مهدی(عج) نیز هنگام ظهور، میان رکن و مقام می ایستد و فریادی برمی آورد و یارانش را فرا می خواند و ندایش به شرق و غرب عالم می رسد.  

شباهت به ادریس علیه السلام 

ادریس علیه السلام که جدّ پدر نوح علیه السلام است، به آسمان چهارم بالا رفت در حالی که زنده بود؛ حضرت مهدی(عج) نیز برای لحظاتی هنگام تولد به جایگاه والایی در آسمان برده شد. هنگامی که دشمنان می خواستند حضرت ادریس علیه السلام را بکشند، وی از قومش غایب شد و طول غیبتش به حدی بود که پیروانش در سختی و شدت و فشار قرار گرفتند؛ حضرت مهدی(عج)  نیز هنگامی که دشمنان می خواستند او را به شهادت برسانند، غایب شد و در طول غیبتش که بسیار هم طولانی است، شیعیان و پیروانش به منتهای سختی و فشار و مشقت می رسند. وقتی غیبت ادریس علیه السلام به طول انجامید، مردم جملگی به درگاه خداوند توبه کردند و تصمیم گرفتند حضرت را یاری نمایند، خداوند نیز حضرت را ظاهر ساخت؛ حضرت مهدی(عج) نیز ظهور خواهد کرد، اگر مردم به سوی خدا توبه کنند و تصمیم قاطع بر یاری حضرت داشته باشند.
خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را از آتش نجات داد؛ حضرت مهدی (عج) نیز از آتش نجات خواهد یافت. براساس روایتی از امام صادق علیه السلام، هنگامی که حضرت ظهور می کند، مردی نزد ایشان آمده، تقاضای معجزه ابراهیم علیه السلام می کند. حضرت هم دستور می دهد تا آتشی را فراهم کنند، سپس داخل در آتش شده و به سلامت از آن خارج می شود 

شباهت به هود علیه السلام و صالح علیه السلام 

خداوند کافران را به وسیله حضرت هود علیه السلام و باد عقیمی که بر آنها فرستاد، نابود کرد؛ در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) نیز جمعی از کافران به وسیله حضرت و باد سیاهی که خواهد وزید نابود خواهند شد. حضرت صالح علیه السلام از قوم خود غایب شد و وقتی بازگشت، عده بسیاری آن حضرت را انکار کردند؛ امام عصر (عج) را نیز انکار خواهند کرد. با آنکه حضرت مهدی (عج) در سن پیری و پس از عمری طولانی ظهور می کند، اما به صورت جوانی کمتر از چهل سال دیده می شود و مردم نیز در آن زمان سه دسته خواهند بود: اهل یقین، اهل شک و انکار کنندگان. اهل انکار را دعوت می کند، او را انکار می کنند؛ پس آنها را می کشد. اهل یقین و شک هم از او علامت هایی می خواهند که ارائه می دهد و آنان با حضرت بیعت می کنند.  

شباهت به ابراهیم علیه السلام 

دوران حمل و ولادت حضرت ابراهیم علیه السلام مخفیانه بود و حضرت در یک روز به قدری رشد می کرد که دیگران در یک هفته رشد می کنند و در یک هفته به قدری که دیگران در یک ماه و در یک ماه به قدری که دیگران در یک سال؛ حضرت مهدی(عج) نیز از این جهات شبیه حضرت ابراهیم علیه السلام بود. هنگامی که حضرت ابراهیم علیه السلام در آتش افکنده شد، جبرئیل برایش لباسی از بهشت آورد؛ حضرت مهدی (عج) هنگامی که قیام می کند، همین لباس را به تن می کند. 

خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را از آتش نجات داد ؛ حضرت مهدی (عج) نیز از آتش نجات خواهد یافت. براساس روایتی از امام صادق علیه السلام، هنگامی که حضرت ظهور می کند، مردی نزد ایشان آمده، تقاضای معجزه ابراهیم علیه السلام می کند. حضرت هم دستور می دهد تا آتشی را فراهم کنند، سپس داخل در آتش شده و به سلامت از آن خارج می شود.  

شباهت به لوط علیه السلام و یعقوب علیه السلام 

خداوند فرشتگان را برای یاری حضرت لوط علیه السلام فرستاد؛ برای یاری امام زمان (عج) نیز فرشتگان فرود خواهند آمد. یعقوب علیه السلام در فراق یوسف علیه السلام به قدری گریست تا چشمانش از اندوه سفید شد و بینایی خود را از دست داد در حالی که حضرت خشم خود را فرو می خورد؛ حضرت مهدی (عج) نیز چنانکه در زیارت ناحیه مقدسه می فرماید، در اندوه جدّش امام حسین علیه السلام بسیار می گرید، در حالی که خشم خود را فرو می برد تا زمانی که اجازه ظهور بیابد و انتقام آن حضرت را از قاتلانش بگیرد. یعقوب علیه السلام منتظر فرج بود؛ حضرت مهدی (عج) نیز منتظر فرج می باشد.         http://www.takbook.com

کتاب عصر ظهور در سه قالب PDF ، جاوا و اندروید

منبع

کتاب عصر ظهور دارای بشارتی خوشحال کننده برای قوم سلمان (ایرانیان) است که با نگاهی به تاریخ گذشته و سابقه آنان در اسلام و گرایش به آل محمد و در آخر با به وجود آوردن انقلاب کبیر اسلامی نشان داده‌اند که به حق شایسته چنین بشارتی می‌باشند. بشارت به اینکه آنان رسالت مهمی در ایجاد شرایط برای ظهور و ادامه آن دارند و در بین 313 تن اصحاب خاص آن حضرت جایگاهی تعیین شده خواهند داشت... 

کتاب عصر ظهور در سه قالب PDF ، جاوا و اندروید خدمت شما منتظران امام زمان حضرت مهدی (عج) تقدیم می گردد.


این کتاب شامل موضوعات زیر می باشد :
 سیمای کلی دوران ظهور فتنه شرق وغرب علیه مسلمانان ، نقش رومی‌ها  در دوران ظهور ، نقش ترک‌ها در دوران ظهور ، نقش یهودیان در دوران ظهور ،  وعده الهی بر نابودی یهودی ،  وعده خداوند به تسلط دائم بر یهود ،  وعده خدا بر فرونشاندن آتش جنگ یهود ،  نگاهی به تاریخ یهود ،  دوران حضرت موسی و یوشع (علیهما السلام)  ،  دوره داوران و سلطه فرمانروایان محلی ،  دوره داود و سلیمان (علیهما السلام)  ،  دوران تجزیه و کشمکش داخلی ،  دوره استیلای آشوریان  ،  دوران استیلای بابلیان ،  دوران استیلای یونانی‌ها ،  دوره استیلای رومیان ، نقش عرب‌ها در دوران ظهور ، سرزمین شام و جنبش سفیانی ،  حوادث شام پیش از خروج سفیانی  ،  فتنه سرزمین شام  ،  زمین‌لرزه‌ای در شهرهای شام  ،  کشمکش بر سر قدرت بین اصعب و ابقع ،  جنبش سفیانی ،  اسم و نسب سفیانی ،  مواضع سفیانی در برابر اهل بیت و شیعیان ،  خط مشی سیاسی و فرهنگ سفیانی ،  تلاش سفیانی برای مذهبی جلوه دادن جنبش خود ،   مراحل گوناگون جنبش سفیانی ،  آغاز جنبش سفیانی ،  نیرد قرقیسیا  ،  ورود سپاه سفیانی به عراق  ، سپاه سفیانی در راه حجاز (سپاهی که در زمین فرو می‌رود)  ،  آغاز عقب‌نشینی سفیانی ،  نبرد اهواز ،  سفیانی در نبرد فتح قدس ، نقش یمن در دوران ظهور ،  حوادث مصر در دوران ظهور ،  نقش عراق در دوران ظهور ،  مرحله اول و دوم  حسنی ،  شیصبانی و عرف سلمی  ،  مرحله سوم:  لشکرکشی سفیانی و تخریب بصره ،  مرحله چهارم: فتح عراق به دست امام زمان (عج)جنگ جهانی در دوران ظهورایرانیان در دوران ظهور ،  ستایش ایرانیان در احادیث سنی‌ها ،  ایرانیان و زمینه‌سازی ظهور ،  روایت آغاز حکومت حضرت مهدی از ایران ،  روایت حمایت از امت محمد (ص) توسط مردی از اهلبیت ،  احادیث قم و مرد موعود آن ، ویژگی‌های ممتاز قم در احادیث ،  روایت اهل مشرق و پرچمهای سیاه  ،  روایت پرچم‌های سیاه از خراسان تا قدس  ،  روایت گنجهای طالقان ،  ظهور خراسانی و شعیب در ایران ، آغاز نهضت ظهور مقدس ،  بحران حکومت در حجاز ،  خروج امام با بیم و امید از مدینه ،  اجتماع یاران حضرت ،  یک حرکت آزمایشی و شهادت نفس زکیه  ، حق آمد و باطل نابود شد  ، آزادسازی مدینه منوره و حجاز ،  حرکت حضرت مهدی به سوی ایران و عراق ،  پیشروی به سوی قدس  ،  نبرد امام با یهود ، فرود مسیح از آسمان  ،  پیمان صلح بین امام و غربی‌ها  ،  گرایش غربی‌ها به اسلام ، سیمای حکومت جهانی امام مهدی ،  پاکسازی کره زمین از ستم و ستمکاران ، احیاء دوباره اسلام و جهان شمولی آن ، ابزار هدایت مردم توسط امام زمان (عج) ، دگرگونی زندگی مادی و ایجاد رفاه به دست حضرت ، استخراج و تقسیم گنج‌های زمین بین مردم ،  فراوانی نعمت و آبادی زمین ،  دگرگونی علوم طبیعی و وسائل زندگی ، حکومتی گسترده‌تر از حکومت سلیمان و ذوالقرنین ،  راه یافتن امام زمان به سرزمین‌های هفتگانه ،  راه یافتن به جهان آخرت و بهشت ، حضرت مهدی از نگاه شیعه ،  مقام حضرت مهدی در پیشگاه پروردگار ،  دیدگاه امامان درباره حضرت مهدی ،  امام زمان (عج) در دعاها و زیارت‌ها ، حضرت مهدی از نگاه سنی‌ها  و...

لینکهای دانلود

 

داستان ذوالقرنین پیشگویی هایی برای آینده جهان دارد؟

تاریخ : دوشنبه 19 بهمن1394
 

 

آیت الله نجم الدین مروجی طبسی، مدرس مرکز تخصصی مهدویت در برنامه "نشان صبح" به بررسی داستان ذوالقرنین و خروج یاجوج و ماجوج می پردازد.

علامه طباطبایی(ره) در جلد 13 بعد از اینکه روایاتی را در ارتباط با ذوالقرنین و یاجوج و ماجوج می آورد، می فرماید: بحث ذوالقرنین ریشه قرآنی و تاریخی دارد، اما قرآن متعرض اسم ایشان و متعرض زمان ولادت، حیات، نسب و سایر مشخصاتش نشده است. در قرآن فقط به سه سفر از سفرهای ذوالقرنین اشاره شده است.

یک سفر به مغرب، یک سفر به مشرق و یک سفر هم به سد که در آن سفر به انسان های سالم و ساده برخورد کرد. در این سفر شکایاتی به ایشان شد. از یاجوج و ماجوج که فساد می کنند. از ایشان کمک خواستند و گفتند: شما در مقابل اینها سدی بسازید و ما حاضریم به شما کمک کنیم. و به آنها گفت: بیش از اینکه توقع دارید من کمک خواهم کرد و کمک انسانی از آنها گرفت.

علامه می فرماید: این شخص قبل از اینکه آیات قرآن نازل شود، از قدیم معروف به ذوالقرنین بود و اسمش نیز همین بود، نکته دوم اینکه این شخص پایبند به شریعت بوده و متدین بوده است، نکته سوم اینکه ذوالقرنین جزء کسانی است که مصداق آیه خیر دنیا و خیر آخرت است. خیر دنیا اینکه شرق و غرب دستش بود. همه چیز در برابر او خاضع بود. عدل اقامه کرد. شرور را دفع کرد. خیرات را منتشر کرد. نکته چهارم اینکه با ظالمان درگیر شد و آنها را شکنجه داد و زمین گیر کرد، نکته پنجم اینکه این سد را بعد از سفر شرق و غرب ساخت.

از مشخصات این سد این است که اضاف بر اینکه جایی غیر از مشرق و مغرب است. بین دو کوه است و در ساخت آن از آهن مذاب استفاده شده است.

علامه می فرماید: در کتب قدما اشاره ای به این قصه نشده است. در مورد سد هم سخن به میان نیامده است ولی از ملوک یمنی اشعاری به جا مانده که در آن سخنی از ذوالقرنین آمده که سفر رفته و سد ساخته است.

برخی معتقدند این سد دیوار چین است و یکی از پادشاهان چین این دیوار را ساخته تا جلوی هجوم مغول را بگیرد، از سنگ ساخته شده. شروع بنایش 264 قبل از میلاد  است و بیست سال هم طول کشیده و این پادشاه چینی همان ذوالقرنین است.

باید توجه داشت آن اوصافی که در قرآن راجع به سد و ذوالقرنین آمده، منطبق بر این دیوار نیست. همچنین آن سد از آهن ذوب شده است و این دیوار از سنگ است و بین دو کوه نیست. بعضی گفتند این سد را پادشاه آشور 700 سال قبل از میلاد ساخت تا جلوی اقوامی که حمله می کردند را بگیرد.

مرحوم شهرستانی در کتاب روح المعانی می فرماید: ذوالقرنین از ملوک و صلحای یمن است. او مسلم، موحد و عادل بود. ارتش مسلحی داشت، رفت سمت مغرب و تمام کشورهای آن منطقه را اشغال کرد. وقتی به دریای مدیترانه رسید، سمت مشرق آمد. بعد از آن به طرف افریقا رفت. انجا قومی را دید که مورد ظلم واقع می شدند. اهل آن شهر از او خواستند سدی بسازد. چرا چون یمنی ها به سدسازی خبره بودند.

علامه طباطبایی(ره) بعد از اینکه حرف های مرحوم شهرستانی را نقل می کند، می فرماید: یاجوج و ماجوج امت بزرگی هستند. در شمال آسیا که در آخرالزمان خروج کرده و فساد می کنند.

برخی معتقدند: یاجوج و ماجوج همان قوم تاتار هستند که در قرن 7 به غرب آسیا هجوم آوردند، نسل کشی راه انداختند و کاری کردند که در طول تاریخ نمونه نداشت، این قوم اول حکومت چین را شکست داد. به ایران، عراق، ترکستان و قفقاز حمله کرده و همه مقاومت ها را شکست داد. بعد از فساد به شهر خودشان برگشتند، در بازگشت به روسیه و روم حمله کردند و از آنها مالیات گرفتند. این جریان را به سد تطبیق دادند.

علامه می گوید: براساس آیات قرآن یاجوج و ماجوج از پشت سد بیرون می آیند و الان پشت سد زندانی هستند تا زمانی که این سد است، راه خروج ندارند. تا اینکه وعده الهی برسد و این سد منهدم شود و فرو ریزد. پس با قوم تاتار نیز منطبق نیست.

بنابراین این سد که توانسته در همین دنیا پشت دو کوه این قوم را نگه دارد، کجاست؟ علامه می گوید: خدا عالم است. وضعیتی در آینده پیش می آید که هیچ چیز نمی تواند جلوی حرکت را بگیرد و این در واقع اشاره به پیشرفت هاست. زیرا در آینده از مدنیت و پیشرفت هیچ چیز جلوی بشر را نمی گیرد و همه در مقابل آن هیچ نیست.

این داستان اشاره به آینده دارد که امت ها به هم نزدیک می شوند، هیچ دیواری مانع آن نمی شود، پیشگویی هایی برای پیشرفت جوامع است. موید این سخن این است که هجوم یاجوج و ماجوج و سد را کنایه از این گرفتند که اشاره به پیشرفت هاست و حتی هجومی نیست.

همچنین آن دو کوهی که سد بین آن ساخته شده است. خود زیر خاک می رود و تاثیر خود را از دست می دهد، طبق این بیان ما روایاتی که درباره آینده جهان مطرح می کنیم، موید بیاناتی است که بعد از ظهور عدل، عدالت و امنیت تا قیام قیامت حاکم است.